Sunday, August 30, 2009

Cerita pasal menipu..

Terkilan sgt..air soya yang ku beli di bazaar ramadhan petang tadi mmg x rasa air soya langsung..rasa pelik..rasa manis semacam..seolah2 air paip yang ditaruk gula...aku cuma minum suku gelas air soya tuh..selebihnya xmampu ku telan...akhirnya aku beralih ke air Ribena berry yg jauh lebih sedap dan berkhasiat dgn vitamin C itu...akhirnya, usai berbuka puasa sebungkus air soya selamat dicurah ke lubang sinki..mmg aku rasa bersalah buang rezeki macam tuh..tp aku dah xde pilihan..sebab x mungkin aku akan minum air soya tu di hari yg lain..apatah lagi rasanya sedikit pn x seperti air soya..air apa pn aku x taw..

Kenapa peniaga kat bazaar ramadhan suka menipu ye?....langsung x fikir kan kualiti makanan yg dorang jual tuh..pentingkan keuntungan semata-mata..betullah kata org peniaga dekat bazaar ramadhan ni selalunya agak tamak (bukan semua)...tp sebab dah terkena byk kali..aku perlahan-lahan mengiyakan fakta ini...Teringat kuih ketayap dekat bazaar ramadhan Seksyen 2 Shah Alam tahun 2005..mak aii sedap yg amat..smp sekarang aku ingat kesedapannya itew..hampir setiap hari aku beli kuih ketayap dari gerai tu..huhu..pape pn tahniah kepada peniaga gerai tu yg berjaya menjual kuih ketayap yg sedap dgn harga yang berpatutan..anda adalah peniaga contoh..

Bazaar Ramadhan dekat Pekan pn x best...mahal yg amat..sebab tu aku jarang pergi..setakat ni juadah berbuka puasa yg paling okay sejak aku menetap di kelantan ni, ialah daripada kantin usm..tu pn dah xbyk lauk..x macam masa awal Ramadhan hari tu...lauk gulai tempoyak ikan patinnya mmg sedap yg amat..sebijik cam gulai ikan patin dari pahang punyer..tp hari kedua puasa tu jelah ada gulai tempoyak tu...tokei kedai tu kata ikan patin mentah skang dah mahal sejak bulan puasa ni, itu yang dia x jual dah lauk ikan patin tuh..kempunan aku

Cerita pasal menipu...tadi pn aku dah tipu org...mmg rasa bersalah..apatah lagi sekarang ni bulan Ramadhan...kdg2 rasa mcm tak patut pulak aku buat mcm tu...tp aku takde pilihan..siapa suruh dia tak faham bahasa..bukan aku guna bahasa German pn..cuma bahasa melayu yg mudah2 je..tak kan itu pn tak paham jugak..nasib dia lah...dah mmg bukan salah aku pn..kalau dia tak buat semua tu, dia tak akan ditipu..

Kadang2 aku pn xpaham manusia ni ..kenapa dia nak lebih2..melebihi batas sebagai seorang teman sekerja..dia menyusahkan aku dan diri dia sendiri...walau apa pn aku ada prinsip aku sendiri..Bagi aku kalu dah nama pn teman seopis tu, kenalah jadi profesional...bagi aku bukan soal suka atau tidak, tapi yg paling penting adalah sikap individu tu sendiri..bukan rugi pn seandainya kita menghormati privasi orang lain..

Kdg2 tgk dia cam tu timbul la jugak rasa kesian...tp sebab aku kesian kan dia la, maka aku xpernah layan dia..lebih baik dia x mengharap langsung..daripada aku memberi dia harapan kosong pastu aku tinggalkan dia camtu aje..kalu nak amik kesempatan mmg boleh sgt, seperti pompuan sebelum ni..tp mmg xde hati perut la aku, kalu aku tergamak amik kesempatan camtu..

Maka adalah lebih baik kembali kepada asal...aku dan dia adalah rakan sekerja biasa..tidak lebih daripada itu..maka tidak ada sesiapa yg akan menipu dan tertipu..



0 comments: