Monday, August 24, 2009

Aku yang Membazir

Nape ye bila bulan Ramadhan kita tak dapat dipisahkan dengan perbuatan membazir?...petang tadi aku beli gulai ikan patin dekat cafe...mujur gulai ikan patin tu sedap..pastu beli buah melaka...buah melaka ni yg semalam aku beli pn sedap jugak..so arini aku beli la lagi....pastu nampak pakcik tu jual roti john..terus rasa nak beli..padahal selama ni aku bukan makan sgt pn roti john ni..sebab terliur tengok roti john tu,maka aku pun beli lah ia..

Sampai waktu berbuka puasa..yang abis licin cuma ikan patin tu je...buah melaka hanya dua bijik sahaja yang berjaya dimakan,manakala roti john hanya berjaya dimakan sebanyak secubit sahaja..membazirkan aku?..sehingga blog ini ditulis roti john tersebut selamat berada di dalam peti sejuk..entah bila nak makan pn xtahu..esok sah2 akan bernafsu-nafsi nak beli makanan lain pulak..

Salad goreng air yang first puasa tu pn masih ada lagi dalam peti...xsanggup nak abiskan la..sebab x sedap..mana ada orang buat masakan salad goreng air...isk pelik2 la aku nih..sebab tu la aku ckp resipi aku selalunya pelik2...pape pn amik sebagai pengajaran, jangan suka membazir dan buang2 rezeki dah pasni..

Tadi borak ngn sorang member nih..dia kata dia beli 1/4 ayam percik dekat pasar Ramadhan harganya RM8.00..amboi mahalnya!..baik beli seekor ayam kalu gini gayanya....so,better spent smart for very single penny you have..membeli di pasar ramadhan ada yang berbaloi dan tidak..pandai2 lah memilih..kalu tersilap pilih, harus dapat masakan yang tak berkualiti setanding dengan harganya yang mencekik ituh...kalu lebih tidak bernasib baik, silap2 terbeli makanan yg dah basi pula..pape pn, nasihat daripada aku yg x seberapa nih, kalau ada masa terluang tu lebih baik korang masak sendirik...masa puasa ganti dulu pn, mmg aku masak sendirik...tp bila tiba puasa bulan Ramadhan,kat sana-sini ada org jual makanan, automatik jadi malas nak masak..

Pape pn rindu masakan kat rumah..masa kerja dekat celcom kuantan dulu, kalau balik rumah aku cuma cuci tangan je..smp rumah kat Pekan pn hari dah maghrib...so tunggu masa nak ngap makanan je la..bila ddk kat perantauan ni serba-serbi kena buat sendiri..so whatever rivals came, i've to face on my own..





0 comments: