Saturday, August 8, 2009

Laa Tahzan

Today i feel much better than yesterday...sbb rasa stress sgt tergerak hati aku utk membaca buku 'Laa Tahzan' karya Dr. 'Aidh b. Abdullah Al-Qarni..sebenarnya dah lama nak baca buku ni, tp sbb bz main komputer je jadi x sempat nak sentuh pn..lepas baca aku rasa lega dan lapang..Kdg2 sebagai manusia kita mudah lupa..bila kita marah dan tension dgn org lain..tiba2 kita akan rasa benci yg amat sgt pada dia..perasaan benci yg meluap-luap tu telah menutup segala kebaikan yang dia pernah lakukan pada kita selama ni..begitu juga dengan detik2 yang menyeronokkan yg pernah kita lalui bersama dia, semuanya seakan-akan hilang begitu sahaja dek rasa sakit hati kita pada org tu..sekurangnya kita perlu mewujudkan satu ruang kemaafan dalam hati..sebab itu dalam masyarakat Melayu ada org boleh berdendam selama bertahun-tahun..sampai ke mati pn ada yg sanggup untuk tidak bertegur sapa...parang dan sabit jadi mainan bila bertengkar..ada yang lebih parah sanggup menggunakan ilmu hitam untuk menghancurkan org yang diorang benci...aku tak nak hidup dalam dendam dan kemarahan..aku juga tidak mahu membenci sesiapa..

Kepada 'dia' mungkin ada yang kurang dalam diriku...seandainya 'dia' ingin melangkah pergi sesungguhnya aku redha..terima kasih atas semua kebaikan dan keindahan yang dia pernah coretkan dalam hidup aku..walau apa pn keputusan dia, aku rasakan dia sudah memikirkan yang terbaik untuk hidupnya...

Yang pasti aku tetap berada di sini...dan tetap yakin segala yang aku doa dan impikan itu pasti akan menjadi kenyataan jua..

0 comments: