Saturday, June 27, 2009

Makan apa hari ini?


Pagi tadi mula2 makan meggi je..tp xabis dan selebihnya sedekah ke tong sampah..bila dah masuk tengahari dah start lapar semula..hari ni xmkn nasik lagi, x boleh jadi ni..kena masak nasik n lauk jugak..mahu menggelupur aku kalau x dapat nasik sehari..

Turun dapur, masak nasik..mula2 pening jugak xtahu nak masak apa..bahan mentah nak masak pn dah abis..last2 nampak ada 3 ketul ikan goreng yg dah almost 2 weeks disimpan kat dalam peti dan masih belum terusik..aku apa lagik terus potong bawang, tumis cili boh dan buat ikan masak pedas..ermm yummy, tp masin sket..aku pn tambah air dlm kuali..okay la tu,masin sket je pn, makan ngn nasik nnti okay la..

So far itu la hidangan paling lazat pada hari ini...bagi aku kdg2 makan nasik dgn lauk yg paling simple tu la yg paling sedap dan menyelerakan..nak2 mmg time tgh lapar tahap gaban..contohnya makan nasik dengan sardin,makan nasik dgn kicap n telur,makan nasik dgn serunding daging n telur,makan nasik dgn gulai asam pedas,mkn nasik dengn ikan masak merah n makan nasik dgn telur masin..

Kesedapan masakan yg simple lagi ringkas ini selalunya dpt mengalahkan lauk yg besa aku beli dekat pasar malam ke, dekat warung ke, dekat kantin ke atau masakan yg aku makan dekat hotel2..kalu beli lauk dekat restoran pn bukan sedap sgt pn, dah la mahal..buat aku sakit hati je..lebih baik masak sendirik sekurang2nya puas hati..n licin gak pinggan tu,siap tambah lagi..lagi satu makanan yang dibeli dekat luar bukan dijamin sgt kebersihannya..aku slalu sgt terjumpa rambut dlm nasik bungkus yg aku beli..kembang tekak dibuatnya...pastu kdg2 kedai yg kita pegi tu ada banyak lalat n tikus..aku yg kuat makan ni pn boleh patah selera..ada gak yg bukak warung kat tepi tong sampah..apa kes lu beb?..

Kesimpulannya aku bukan jenis yg suka sgt makan dekat kedai atau kat luar...kalu cam KFC tu aku boleh terima lagi..kalu restoran atau warung2 ni slalunya aku akan pikir 2-3 kali gak sblm nak beli bungkus atau makan kat situ..slalunya aku akan pegi ke kedai makan yg aku biasa pergi aje..skunk dah x pegi lagi, sbb semenjak aku dah pindah ke rumah sewa baru almost tiap2 hari aku masak sendirik..walopn simple tp sedap(masuk bakul angkut sendirik ke ni?)

0 comments: